Listing 1 - 10 of 48 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Mark Heirman peilt in Oosterse dagen, Arabische nachten naar de bewogen verhouding tussen religie en politiek in de Arabische en islamitische wereld, van de profeet Mohammed in de 7de eeuw tot Osama Bin Laden. Dat levert vaak verrassende ontdekkingen op. Want een onveranderlijke monoliet is de moslimwereld nooit geweest.
Islam --- Islam en politiek. --- geschiedenis. --- Political philosophy. Social philosophy --- Islam ; geschiedenis --- Islam en politiek --- Islam and politics --- History --- Islam and state --- Religion and politics --- Islamic countries --- C1 --- islam --- Kerken en religie --- Politiek --- Godsdienst --- Terrorisme --- Geschiedenis --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Maatschappij --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Man --- Film --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Media --- Kleuter --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Technologie --- Kind --- Voorlichting --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
Zonder brandstof vallen auto's stil: dat weet u, dat weet ik, dat weet het kleinste kind. Maar hebt u zich al eens afgevraagd hoe het leven zonder grondstoffen zou zijn? Dan is het gewoon finito met auto's! Neem een grondstof zoals koper. Er zit verdorie anderhalve kilometer koperdraad in een gemiddelde voiture! En daar moeten wij allemaal in Afrika naar op zoek. Dit wordt een ongemakkelijk verhaal over een economie die geen ontwikkeling brengt maar parasiteert - op arbeid, op natuur, op het Zuiden. Over de ranking van Ernst&Young die zelfbeschikking over grondstoffen 'het grootste risico voor de mijnbusiness' noemt. Over een soort kolonialisme waarvan u dacht dat het niet meer bestond.
National wealth --- internationale problematiek --- MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) --- Mining industry --- International economic relations --- Economic structure --- mijnbouw --- internationale economische politiek --- Commercial products --- Commerciële producten --- Consumer products --- Koopwaren --- Marchandises --- Merchandise --- Products [Commercial] --- Produits commerciaux --- Grondstoffen --- BPB1303 --- 835 Natuurlijke rijkdommen --- AA / International- internationaal --- 338.013 --- 325 --- 327.0 --- Duurzame ontwikkeling --- Wereldeconomie --- Matière première --- Économie internationale --- 614.61 --- 351 --- duurzaamheid --- Belang, verdeling en beleid van de natuurlijke rijkdommen. Grondstoffen. --- Koloniale politiek. --- Internationale politiek: algemeenheden. --- Grondstof --- Internationale economie --- milieubeheer, milieubeleid algemeen --- Economische orde en politiek --- Raw materials --- Africa --- Industrial policy --- Economic conditions --- PXL-Media & Tourism 2015 --- internationale economie --- internationale politiek --- grondstoffen --- Belang, verdeling en beleid van de natuurlijke rijkdommen. Grondstoffen --- Koloniale politiek --- Internationale politiek: algemeenheden --- Mines and mineral resources --- Primary commodities --- Prospecting --- Developing countries.
Choose an application
Lang is gedacht dat differentiëren in het voortgezet onderwijs niet nodig is. leerlingen gaan na de basisschool immers al naar diverse schooltypes. Maar veel docenten weten inmiddels beter: er zijn wel degelijk verschillen tussen leerlingen in één klas, bijvoorbeeld in prestatie, motivatie of leervoorkeur. Hoe stemt u af op die verschillen en hoe haalt u het maximale uit uw leerlingen? Dit praktische boek geeft handvatten, voorbeelden en toepassingsmogelijkheden om differentiatie in uw lessen vorm en inhoud te geven. De auteurs beschrijven toegankelijk en concreet hoe u differentiëert in instructie, leerstof en leertijd. Ook is er aandacht voor leervoorkeuren, toetsing en differentiatie schoolbreed. Dit boek maakt duidelijk dat differentiëren in het voortgezet onderwijs - hoe ingewikkeld soms ook - écht mogelijk is. Als u de kunst van het differentiëren eenmaal verstaat, draagt u bij aan betere leeropbrengsten en vergroot u de kansen van al uw leerlingen. Ervaringen van docenten die differentiëren: "Ik heb meer tijd voor de leerlingen die het echt nodig hebben." "Ik ben minder moe na het geven van mijn lessen." "De leerlingen zijn actief en enthousiast!" "De leerlingen zijn meer taakgericht bezig." (flaptekst)
Secundair onderwijs --- Differentiatie --- Didactiek. --- Secundair onderwijs. --- basisonderwijs --- Didactics --- talentmanagement --- Educational psychology --- differentiële opvoeding --- School management --- Didactic strategies --- didactiek --- Differentiatie ; secundair onderwijs --- Secundair onderwijs ; didactiek --- 451.2 --- onderwijs --- differentiërend onderwijs --- differentiatie --- onderwijsbeleid --- onderwijsvernieuwing --- opvoeding --- secundair onderwijs --- #PBIB:+110.61 --- onderwijs België - politiek, wetgeving en organisatie --- Onderwijs : Didactiek : Secundair onderwijs : Algemeen --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Neemt een 'werknemer' werk ? Kan een loon een 'last' of een 'handicap' zijn ? Wat bedoelen onze politici wanneer ze zeggen dat we 'zuurstof ' aan 'onze economie' moeten geven? En op wie slaat de crisis in het begrip 'vluchtelingencrisis' ? Politiek is een wereld van woorden en beelden, en vaak zijn we overrompeld door wat we horen, zien en lezen. We voelen intuïtief aan dat de redenering niet klopt. Maar we kunnen de vinger niet op de fout leggen en voelen ons onmachtig om te corrigeren. In dit boekje gaat taalkundig antropoloog Jan Blommaert in op de diepere betekenis van de woorden die onze hoofden vult. Hij verheldert begrippen zoals 'perceptie' en 'framing' en reikt een hele reeks concrete en praktische tips aan om doorheen de woordenwolk te leren kijken en de producenten ervan lik op stuk te geven. Hoe vinden we onze eigen woorden en onze eigen stem terug ? Let op je woorden is een essentieel instrument voor sociale bewegingen en kritische mensen die zich willen mengen in de publieke debatten die ertoe doen.Bron : http://www.bol.com
sociolinguïstiek --- politieke sociologie --- Sociolinguistics --- Political sociology --- Pragmatics --- Taalgebruik ; politiek --- Language attrition --- 200 Politiek --- 645 Sociolinguistiek --- communicatie --- 007 --- Framing --- Taalgebruik --- Politieke communicatie --- Perceptie --- Beïnvloeding --- Propaganda --- #KVHA:Taalkunde; Nederlands --- #KVHA:Politieke taal --- Middenveld --- Sociology of culture --- Social policy --- Communication in politics --- Language and languages - Political aspects --- Persuasion (Psychology)
Choose an application
Almaar meer regeringen voeren een besparingsbeleid. De inkomensongelijkheid stijgt. De werkloosheid ook. Miljoenen mensen leven ontheemd, in gevangenschap of zijn op de vlucht voor conflicten. Land- en waterreserves raken uitgeput…Is er een verband tussen al deze ontwikkelingen? Auteur Saskia Sassen meent van wel. Ze stelt dat we de huidige sociaaleconomische en ecologische ontwrichting niet meer kunnen vatten in termen van armoede en onrecht. Zelf gebruikt ze de term ‘uitstoting’ om de gelijkenis tussen al die ontwikkelingen te beschrijven.‘Alle huidige vormen van kennis en technologie worden al te vaak op zo’n manier ingezet, dat ze elementaire wreedheden veroorzaken’, aldus Saskia Sassen. Ze verwijst daarmee naar de complexiteit van financiële systemen. Naar de technische expertise die exploitatie van het milieu veroorzaakt, zoals bijvoorbeeld in de mijnbouw. Naar de juridische deskundigheid van rijke landen, die daardoor terrein winnen ten koste van arme landen. Die rijke landen hebben zich ontwikkeld tot machtige actoren in een cluster van kennis en belangen. Zij ondernemen acties, waarvan de gevolgen veel verder reiken dan wat één individu, een bedrijf of een regering kan teweegbrengen.Alsof het nog niet genoeg was: de enorme complexiteit van de wereldeconomie maakt het haast onmogelijk om te zeggen wie verantwoordelijk is voor de uitwassen ervan.In een nuchtere analyse actualiseert Saskia Sassen ons begrip van de wereldeconomie in de 21e eeuw. In Uitstoting laat ze een systeem zien, met verwoestende gevolgen, zelfs voor wie zich onkwetsbaar waant. Ze legt daarbij verrassende verbanden om de logica van die uitstoting te verklaren.
Social problems --- wereldeconomie --- International economic relations --- armoede --- Economic sociology --- globalisering --- Economie ; globalisering --- Economics --- Sociological aspects --- Economic development --- Social aspects --- Moral and ethical aspects --- Capitalism --- Equality --- Economic aspects --- economie --- Economische crisis --- 460.1 Markteconomie, Kapitalisme --- 330.191.6 --- 327 --- wereldeconomie - internationale economie --- Internationalisering --- Internationale economie --- Economie --- Welvaart --- Politiek --- Samenleving --- Economie, internationaal --- Economische politiek --- Globalisering --- Markteconomie --- Maatschappij --- Film --- Aardrijkskunde --- 340 --- ongelijkheid --- politieke economie --- économie
Choose an application
Kolonialisme kwam niet tot een einde na de formele onafhankelijkheid van kolonies. Ook vandaag nog zien heel wat mensen koloniale structuren en denkwijzen doorwerken. Ze verwijzen daarbij naar allerlei vormen van discriminatie, racisme, sociale ongelijkheid en ongelijke machtsverhoudingen. Zij roepen daarom ook op om samenlevingen wereldwijd te dekoloniseren.Dit volume in de reeks Historisch Denken verbindt het actuele maatschappelijke debat met recente ontwikkelingen en trendbreuken in de geschiedschrijving over postkolonialisme, (de)kolonisatie en subalterniteit (ondergeschiktheid) en geeft concrete aanzetten voor de vertaling ervan naar de klaspraktijk. Het eerste deel plaatst het dekolonisatieproces in een historisch kader en brengt op een bevattelijke manier de vernieuwende perspectieven en inzichten van invloedrijke post- en dekoloniale denkers in kaart. In het tweede deel worden deze nieuwe perspectieven vertaald naar concrete lesmodules voor het secundair onderwijs, conform de nieuwe minimumdoelen en leerplannen geschiedenis.Dekolonisering in verleden en heden is een aanrader voor geschiedenisleerkrachten en historici en al wie geïnteresseerd is in (post)koloniale geschiedenis en recente (historiografische) stromingen, perspectieven en denkwijzen binnen het postkoloniale, dekoloniale en subalterne denken.
Decolonization.
---
Postcolonialism.
---
Imperialism.
---
325
Choose an application
Amartya Sen begint dit veelgeroemde boek met een eenvoudig voorbeeld. Drie kinderen maken ruzie om een fluit. Anne zegt dat zij de enige is die erop kan spelen en daarom recht heeft op de fluit. Bob zegt dat hij zo arm is dat hij zonder fluit geen speelgoed zou hebben. En Carla zegt dat de fluit van haar is omdat zij die zelf heeft gemaakt. Wat is in dit geval rechtvaardigheid? Ieder oordeel brengt onrechtvaardigheden met zich mee. De grootheid van Sen schuilt erin dat hij oog heeft voor uiteenlopende, zowel westerse als nietwesterse theorieën over rechtvaardigheid. Zijn vertrouwdheid met de cultuur van hindoes, boeddhisten en moslims, die overal in het boek tot uiting komt, biedt hem een rijkdom aan argumenten en redeneermogelijkheden. Hij verwerpt dichtgetimmerde theorieën en legt steeds de nadruk op de rol van het publieke debat. Er moeten keuzes worden gemaakt tussen alternatieve oordelen en daarbij zijn meerdere standpunten verdedigbaar. In plaats van deze pluraliteit te verwerpen, moeten we haar juist benutten om een theorie van rechtvaardigheid op te bouwen die past bij de wereld van nu. Laten we voorbij onze landsgrenzen kijken en ons richten op mondiale rechtvaardigheid.
Political philosophy. Social philosophy --- sociale filosofie --- rechtssociologie --- recht --- Social ethics --- politieke filosofie --- Rechtvaardigheid ; politieke filosofie --- Sociale rechtvaardigheid --- Politiek en ethiek --- Sociale en politieke filosofie (politieke filosofie) --- 174.5 --- Economische ethiek. Speculatie --- 174.5 Economische ethiek. Speculatie
Choose an application
De dialoog rond de uitbouw van een seculiere samenleving wordt vandaag wereldwijd gevoerd. Daarbij wordt vaak gefocust op de commotie rond het hoofddoekenverbod. Maar het gekrakeel rond het dragen van de hoofddoek is slechts een symptoom van een dieper liggende discussie. Wat verstaan we onder een seculiere samenleving? Hoe kunnen we samenleven in het besef dat er een diversiteit is van opvattingen en dat we die diversiteit als uitgangspunt moeten leren aanvaarden? Hoe daarin een positie innemen die rekening houdt met de complexiteit van deze problematiek? Geïnspireerd door het liberale, pluralistische model, wil het boek Hoofddoek, hoofdzonde? een redelijk en sociaal dienstbaar alternatief aanreiken voor de republikeinse vorm van secularisme die graag het monopolie van verlicht-rationeel denken en sociale dienstbaarheid opeist. (Bron: covertekst)
Religious studies --- Godsdienst en politiek --- Godsdienstig pluralisme --- Pluralism [Religious ] --- Pluralisme [Godsdienstig ] --- Pluralisme religieux --- Politics and religion --- Politiek en godsdienst --- Politique et religion --- Religion and politics --- Religion et politique --- Religious pluralism --- Kerk en staat --- Godsdienst en maatschappij --- Multiculturele samenleving --- Secularisatie --- #SBIB:316.331H630 --- #SBIB:316.331H300 --- C1 --- secularisering --- pluralisme --- sociale verandering (x) --- 651 Maatschappij. Algemeen --- 304 --- Hoofddoeken --- Pluralisme --- Multiculturele samenleving ; België --- Hoofddoeken ; islam --- Moslima --- Secularisatie en sociale verandering, modernisering, ontkerkelijking, kerkelijke bezittingen --- Godsdienst en samenleving: algemeen --- Kerken en religie --- 172 --- Hijab (Islamic clothing) --- Secularism --- Multiculturalism --- Belgium --- Social conditions. --- Hijab (Islamic clothing). --- PXL-Education 2014 --- sociale ethiek --- secularisatie --- seculariteit --- islam --- religie en levensbeschouwing in de seculiere samenleving --- democratie --- religie
Choose an application
België is vandaag een migratieland. Eén op vijf inwoners is van buitenlandse herkomst, in sommige steden bijna de helft. Er worden meer dan honderd talen gesproken. Veel gezinnen zijn dan ook meertalig.Hoe gaan we om met al die veranderingen? Hoe kunnen we met elkaar samenleven? Wat zijn de gevolgen in onderwijs en werk? Wat wordt onze omgangstaal? Moeten we aandacht hebben voor 'identiteit'? In dit werk openen 20 experts perspectieven op de toekomst. Vanuit heel verschillende achtergronden bespreken ze de complexe nieuwe realiteit. Hoe zien ze de samenleving evolueren? Hoe gaan we er met zijn allen op vooruit? Wat betekent 'integratie' als de meerderheid uit 'minderheden' gaat bestaan? Daarbij worden theoretische en beschouwende stukken afgewisseld met interviews
Multiculturele samenleving --- Interculturaliteit. --- Culturele identiteit. --- België. --- Migration. Refugees --- integratie --- culturele diversiteit --- migranten --- Community organization --- multiculturele samenleving --- Belgium --- Interculturaliteit --- Culturele identiteit --- #SBIB:39A6 --- #SBIB:316.8H16 --- 313 --- 186.7 Geweld en mishandeling --- Migratie ; België --- Diversiteit --- Identiteit ; migranten --- 316.7 --- 316.347 --- 325 --- Samenleving --- Migratie --- Integratie --- Participatie --- Identiteit --- 454.6 --- migratie --- diversiteit --- Sociaal werk --- 316.347 Stratificatie volgens ras, cultuur, nationaliteit --- Stratificatie volgens ras, cultuur, nationaliteit --- 316.7 Cultuursociologie --(algemeen) --- Cultuursociologie --(algemeen) --- 325 Landverhuizing. Kolonisatie. Immigratie. Emigratie --(politiek) --- Landverhuizing. Kolonisatie. Immigratie. Emigratie --(politiek) --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- Rassen- en minderhedenvraagstuk - Vluchtelingenvraagstuk --- Multiculturalism --- PXL-Social Work 2015 --- Inclusie --- Maatwerk --- participatie
Choose an application
Gaan religie en moderniteit samen? Het maatschappelijke en intellectuele debat over de verhouding tussen godsdienst en moderniteit staat volop in de belangstelling. Met name in de islamitische wereld is dit debat nu actueel. Het werk van Fatima Mernissi, Sadik Al-Azm en Abdulkarim Soroush biedt een breed scala aan visies op maatschappelijke vragen over de rol van godsdienst, identiteit en modernisering, vragen die wij ook in Nederland kennen. Hun opstelling is kritisch, onafhankelijk en moedig. Voor hun actieve bijdrage aan het mondiale debat over religie en moderniteit hebben ze gezamenlijk de Erasmusprijs 2004 gekregen. In overleg met de auteurs heeft professor Max Sparreboom een selectie gemaakt van artikelen die een goed beeld geven van hun denken.
Sociology of religion --- Islam --- moderniteit --- secularisatie --- democratie --- Arab States --- Islam en maatschappij --- Arab states --- 316.42 --- 297 --- 297 (492) --- 316.42 Social change. Sociale ontwikkeling. Sociale veranderingen. Modernisering. Evolutie .Sociale revolutie. Modernisme --- Social change. Sociale ontwikkeling. Sociale veranderingen. Modernisering. Evolutie .Sociale revolutie. Modernisme --- Islam. Mohammedanisme --- Islam. Mohammedanisme--Nederland --- Godsdienst --- Westen --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Maatschappij --- Politiek --- Seksualiteit --- Theater --- Wetenschap --- Architectuur --- Man --- Film --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Media --- Kleuter --- Verpleegkunde --- Volwassene --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- 210 --- islam politiek --- godsdienst overige werken --- religion autres ouvrages --- Essays --- Journalism --- Religion --- Internet --- Book --- Edited volume --- Islamic feminism --- Empowerment
Listing 1 - 10 of 48 | << page >> |
Sort by
|